INFRINGING CHANNELS

Infringement of copyright damages the whole media sector. Content producers cannot earn a return on their investment and audiences are exposed to unregulated content. The broadcasting members of the coalition including MBC, OSN, Rotana and ART monitor infringements of copyrighted content.

An example of this is on the channel called Kidzinia (Time Cartoon) on Noorsat. The movie ‘Madagascar 3: Europe's Most Wanted’ which is exclusively licensed from Paramount Television studio to MBC for the period of September 01, 2014 to May 31, 2016, was broadcast without rights on Kidzinia Cartoon (Time Cartoon) channel on May 14, 2015 at 06:29 GMT. This represents an infringement of copyright.

Another example of this is on the Star Cinema 1 channel on Noorsat. The movie ‘Alsefara fel Emara’ , for which Sunnyland Film Cyprus Ltd. (an affiliate of ART network) owns the exclusive exploitation and sublicensing rights to all TV, Video, VOD and Internet rights, worldwide and in perpetuity, plus the original film reels. The film was broadcast without permission or license from Sunnyland on Star Cinema 1 channel on September 13, 2013 at 11:50 Cairo Time. This also represents an infringement of copyright as well as a misdemeanour punishable by imprisonment and fine in most of the Arab countries copyright laws.

يتكبد مجال الاعلام الكثير من الخسائر نتيجة انتهاكات حقوق النشر ، حيث لا يتمكن اصحاب الحقوق من جني عائدات على استثماراتهم. إن أعضاء التحالف من شركات الارسال التلفزيوني و الذي يضم إم بي سي MBC و أو أس أ نOSN و روتانا Rotana و أي أر تي ART يراقب تلك الانتهاكات الواقعة على حقوق النشر.

نقدم مثالا على تلك الانتهاكات قيام قناة كيدزانيا (تايم كارتون) Kidzinia (Time Cartoon) التي تبث على القمر الصناعي نورسات، بالبث غير المرخص لفيلم “مدغشقر الجزء 3” يوم 14 من مايو 2015 تمام الساعة 06:29 GMT و هو الفيلم الأكثر طلباً في اوروبا علما بأن الفيلم مرخص حصرياً من قبل استديو باراماونت Paramount Television على قناة إم بي سي للفترة الممتدة من 1 من سبتمير 2014 إلى 31 من مايو 2016، و يعد هذا انتهاكا صارخا لحقوق النشر.

و في مثال آخر، عرضت قناة ستار سينما 1 التي تبث على قمر نورسات فيلم "السفارة في العمارة" في 13 من سبتمبر 2013 تمام الساعة 11:50 بتوقيت القاهرة. دون أخذ إذن أو ترخيص من شركة سانيلاند فيلم قبرص المحدودة (التابعة لشبكة راديو وتلفزيون العربART ), و هي الشركة المالكة للترخيص من الباطن و حقوق الاستغلال التجاري للفيلم بشكل حصري و دائم في التلفزيون، و الفيديو، و الفيديو حسب الطلب، و الانترنت في جميع أنحاء العالم بالإضافة إلى شرائط الفيلم الاصلية. و يمثل هذا انتهاكاً لحقوق النشر و جريمة يعاقب عليها بالحبس و الغرامة بموجب معظم قوانين حماية حقوق النشر في البلاد العربية.




Screenshots ART

The list below highlights channels that have infringed copyright. If you represent one or more of these channels and would like to discuss this matter, then please ‘Contact Us’ form.

و نسلط الضوء في القائمة التالية على القنوات التي قامت بانتهاك حقوق النشر. في حال كنت تمثل إحدى أو أكثر من القنوات المذكورة أدناه و تود مناقشة المسألة الرجاء الإتصال بنا.



INFRINGEMENT HISTORY

Total Infringements by Distributor and Channels 2014-2015 Total Infringements by Distributor 2015 Total Infringements by Distributor 2016 Total Infringements by Distributor 2014

DATABASE OF FREE TO AIR CHANNELS IN THE MENA

This database endeavors to provide a broad view of the Satellite landscape of the MENA region and will be updated on a quarterly basis. It is, however, drawn from various sources and therefore if you have any comments/corrections please contact us.



Free-to-Air MENA channels' database includes: All free to air channels in the MENA region, the genre, Satellite Operator, Satellite Distributor, Estimated Country of Origin/Location, Uplinked and Frequencies.

Arabic movies database includes: The last three years, high profile movies for ART, MBC, OSN, and Rotana with clear rights.

UNDERSTANDING COPYRIGHT

Copyright is a legal right created by the law of a country that grants the creator of an original work exclusive rights to its use and distribution.  Copyright is an Intellectual Property right, applicable to any expressed representation of a creative work. Intellectual property remains the foundation of a healthy industry and copyright is the most effective enabler for the creation, production and dissemination of cultural works. In a fast-changing environment, the cultural and creative industries rely on legal certainty to underpin their ongoing investments in developing innovative and consumer-friendly solutions. It is often shared among multiple authors, each of whom holds a set of rights to use or license the work, who are referred to as rights holders.  These rights frequently include reproduction, control over derivative works, distribution, public performance, and "moral rights" such as attribution.  As far back as 1787, the United States Constitution provided for the protection of copyright and the contemporary intent of copyright is to promote the creation of new works by giving authors control of and profit from them.

Piracy is the act of copying and/or distributing intellectual property without the approval of the copyright holder.  Piracy is considered a crime in most countries and seriously undermines the creative sectors, harming all from local businesses providing equipment or costumes, through actors, technicians and script writers. Content theft also holds back the development of a legal market and hinders creators from making a living from their work.  It also hurts the consumer experience, because when people steal content online, they make it harder for the industry to invest in the production of new movies and TV shows.  Our industry employs millions of people and brings money into local economies.  We should protect that success, not undermine it by stealing products and cutting the revenue it puts into the economy. A pirate can be charged under either civil or criminal law. For over a decade, piracy has been a worldwide issue for the film industry and has caused severe financial damages to copyright holders, content producers and broadcasters.  Film and TV content has been pirated in many ways including via national and international broadcasting, online and through hard copies.

In the Middle East the fight against piracy started in 2010 when a handful of channels began airing content under exclusive license to major broadcasters.  This caused a decrease in viewers and advertising which in turn impacted the financial stability of the sector.  MBC, OSN and ART began tracking these channels, recording the daily infringements and are actively pursuing solutions in order to preserve and protect a business which not only drives economic and technological developments but also enriches the lives of its audiences across the entire region.  

List of direct links to some copyright laws in the region :

For other copyright laws in the MENA region, please visit: www.wipo.int

مفهوم حقوق الطبع و النشر

حقوق النشر هي حماية قانونية تهدف إلى منح مبتكر العمل الأصلي حقوقاً حصريةً لإستخدام وتوزيع أعماله طبقاً لقوانين كل بلد.

و تعتبر حقوق النشر شكلاً من أشكال الملكية الفكرية، و التي تنطبق على أي عمل فكري ابداعي. وتبقى الملكية الفكرية هي الأساس السليم للنمو الإقتصادي الصحي في هذا القطاع كما تعد حقوق النسخ أحد أقوى أدوات التشجيع على ابتكار، وانتاج، و نشر الاعمال الثقافية و الإبداعية الخلاقة. و يعتمد قطاع الابداع و الثقافة على القوانين الصارمة من أجل دعم و تنمية الاستثمارات التي تقوم بتطوير حلول خلاقة و صديقة للمستهلك لا سيما في بيئة سريعة التغير. و كثيراً ما قد يشترك مؤلفين عدة في العمل الإبداعي، حيث يتم اعطاء كل مؤلف الحق في استغلال الجزء الخاص به، ويدعى بصاحب الحق.

وتشتمل تلك الحقوق عادةً على حق النسخ، وحق التحكم بالأعمال المشتقة و المقتبسة، وحق التوزيع، وحق عرض العمل اضافة إلى "الحقوق المعنوية" مثل نسبة العمل لمؤلِفه.

ويعود تاريخ حقوق النشر للعام 1787، حيث نص دستور الولايات المتحدة على حماية حقوق النشر. و تهدف القوانين الحالية للتشجيع على ابداع و ابتكار أعمال جديدة من خلال اعطاء المؤلف حق الإستفادة من العائد المادي لأعماله.

أما القرصنة فهي نسخ و توزيع الملكية الفكرية دون الحصول على موافقة صاحب الحق و هي جريمة يعاقب عليها القانون في معظم بلدان العالم، حيث أنها تقوض على نحو خطير القطاعات الابداعية و تلحق الأضرار بالجميع بدأ من الشركات المحلية التي تقوم بصنع المعدات و الملابس الخاصة بالممثلين إلى الممثلين و الفنيين و كاتبي السيناريو. و تمنع سرقة المحتوى السوق الشرعي من النمو بالإضافة إلى أنها تعوق مبتكر العمل عن كسب العيش من أعماله، و تضر أيضاً بالمستهلك حيث يصعب على المنتجين الاستثمار في أفلام و برامج جديدة حين يتم سرقة محتوها وعرضها على شبكة الانترنت.

و يتم توظيف الملايين من الناس في هذا القطاع الذي يساهم في انماء الاقتصادات المحلية، لذلك ينبغي علينا أن نحافظ على هذا النجاح وألا نقوضه من خلال سرقة المحتويات التي تؤدي إلى قطع الإيرادات التي تساهم في تحقيق النمو و الإزدهار الإقتصادي. ويتحمل القرصان المسؤولية الجنائية والمدنية عن أعمال القرصنة التي قام بها.

منذ ما يزيد عن عقد مضى، أصبحت القرصنة ظاهرة عالمية كبدت محطات التلفزيون، والمنتجين، و أصحاب الحقوق خسائراً فادحة، حيث تمت قرصنة المحتويات بطرق عدة مثل طرحها على شبكة الإنترنت أو بيعها على أسطوانات مدمجة.

بدأت المعركة ضد القرصنة في الشرق الأوسط في العام 2010، عندما قامت بضع محطات ببث محتوى يملك الحق الحصري له أحد أبرز المؤسسات في قطاع التلفزيون مما تسبب في خفض نسبة المشاهدين و المعلنين مما أثر بدوره على الاستقرار المالي في قطاع التلفزيون.

ثم بدأت MBC، OSN و ART في تعقب تلك القنوات و تسجيل انتهاكاتهم اليومية و هم يحرصون الآن على ايجاد حلول مناسبة من أجل حماية ذلك القطاع الذي لم يساهم في التنمية الإقتصادية و التطور التكنولوجي فحسب بل و أثرى حياة العديد من الناس في المنطقة بأسرها.

لمعرفة المزيد عن قوانين حقوق النسخ في المنطقة اضغط على الروابط الموجودة ادناه:

قم بزيارة الموقع ادناة لمعرفة المزيد عن قوانين حقوق النسخ في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا:www.wipo.int